Una dintre surprizele recent încheiatului Fashion TV Winter Festival a fost colecția Ionelei Bran. Ea a acceptat să răspundă celor cinci întrebări, încercând astfel să ne introducă în lumea costumului popular, reinterpretat.
Atelierul de creație by Ionela Bran, ce și-a făcut debutul într-un festival internațional, s-a născut în urma unor documentări amănunțite în domeniul artei tradiționale româneşti.
Ionela Bran este director coordonator al unui ansamblu folcloric pe care l-a înființat în anul 2005, interpret de muzică populară, organizator de evenimente cultural-artistice.
Sociologul-etnologul Ionela Bran este fascinată de țesăturile lucrate manual, din materia primă cultivată în jurul casei (in, cânepă, bumbac) sau a materialelor fine obținute din gogoşile viermilor de mătase, ori a lânei pure, curățate şi vopsite de iscusitele femei, cu esența florilor de pe câmpuri. Colecția prezentată, Regional IA, este o colecție haute couture, care evidențiază eleganța, atitudinea şi prestanța femeii, făcând-o remarcată în orice moment. Ținutele unice şi pline de rafinament se potrivesc perfect femeii moderne.
Ce v-ați propus cu această colecție?
I.B: Ideea creării acestei colecții mi-a venit în urma unei prezentări de modă de la Viena, unde am fost invitată cu ansamblul meu, să prezentăm costumul popular, în speță IA, din mai multe zone etnofolclorice. Această colecție îşi doreşte să amintească de rădăcinile noastre, de faptul că veşnicia s-a născut la sat şi totodată că măiestria țărăncilor nu s-a demodat niciodată.
De ce Regional IA?
I. B: – Regional IA pentru că România are costume populare diferențiate pe fiecare regiune, în parte.
Avem un folclor bogat!!!
….când spun folclor mă gândesc atât la muzica populară, obiceiuri, tradiții, cât şi la costumul popular.
Cum îmbinați ceea ce vă inspiră (costumul popular) cu tendințele?
I. B: – Cum spuneam mai devreme, costumul popular nu s-a demodat niciodată.
Dacă ştii să urmăreşti liniile croiului, fiecărui element în parte şi cromatica folosită în motivele populare, drumul este cât se poate de lin. Țin cont de tendințe, pentru că trăim într-o lume în continuă dezvoltare, iar mie-mi place să fac parte din ea!
Sunt conştientă că am o multitudine de obțiuni, față de femeia secolului trecut şi deaceea mă consider privilegiată. Pot să mă plimb în întreaga lume, am acces la informație şi totodată la educație. Pot folosi materiale materiale cu finisaje delicate şi o tehnologie modernă, care-mi stă la îndemână, pentru a crea, în cel mai scurt timp, orice piesă vestimentară.
Ce materiale folosiți şi de unde le procurați?
I. B: Sunt o naționalistă înrăită…..îmi doresc din tot sufletul să ne dezvoltăm şi să avem cu toții un trai decent, de aceea materialele folosite de mine sunt româneşti. Ața de brodat ne dă bătăi de cap, pentru că nu am găsit un producător român şi deocamdată, o importăm din Germania. Am descoperit un mic atelier de țesătorie, de la care luăm pânza topită, inul şi mătasea (ei având cultura de bumbac şi cresc viermi de mătase). Pânza de casă o găsim la câteva mănăstiri din țară, iar țesăturile pentru fote, vâlnice sau cătrințe le facem în războiul din atelierul nostru.
Pe viitor, veți continua cu interpretarea costumului popular sau aveți alte proiecte?
I. B: Sunt convinsă că de acum înainte, mulți ani marii designeri pot interpreta costumul popular şi tot nu vor seca toate izvoarele nescrise ale acestui port! Datorită faptului că de un deceniu, bat la picior satele în lung şi-n lat, în culegerile mele de folclor, sunt convinsă că voi vedea măiestria straielor, prin ochii femeii dichisite de la țară.