Libris, librărie online de referință pe piața din România, a vândut în 2024 cu peste 20% mai multe cărți decât în 2023, cu o medie a comenzii înregistrate la nivel național de 135 lei. Cele mai active județe în privința achiziției de carte se mențin București, Brașov și Cluj, iar „Cărțile pentru copii” domină topul categoriilor, urmate de Beletristică și ȘtiințeUmaniste. TikTok a influențat revenirea unor titluri și autori clasici, F.M. Dostoievski dominând topul celor mai vânduți autori.
Libris a prezentat recent o serie de statistici referitoare la preferințele cititorilor în anul recent încheiat. Printre acestea a fost semnalată popularizarea masivă a nuvelei „Nopți albe”de F.M. Dostoievski pe TikTok, care a captat atenția generației Z prin teme legate de dragoste, singurătate și conexiune umană, ca fiind unul dintre cele mai interesante fenomene literare ale anului 2024.
De altfel, datorită acestui fenomen, „Nopți albe” de F.M. Dostoievski a devenit și cel mai bine vândut titlu clasic al editurii Penguin și în Marea Britanie, devansând în vânzărivolume consacrate ca lider în vânzări precum „Mândrie șiPrejudecată” (Jane Austen) sau „1984” (George Orwell). Comunitatea BookTok a promovat intens povestea romantică și melancolică a lui Dostoievski, care a atras generația Z prin teme de singurătate și vulnerabilitate emoțională.
„Noile generații descoperă literatura clasică nu doar prin școală sau familie, ci și pe platformele sociale. Popularitatea lui Dostoievski pe TikTok demonstrează relevanța lecturii în era digitală. Temele sale, precum opoziția față de capitalism, dificultatea conexiunilor autentice și fragilitatea relațiilor, rezonează profund cu tinerii de azi. Nuvela „Nopți Albe”, apreciată ca poveste de dragoste, atrage și datorită popularitățiigenului romance în social media. Acest interes viral pentruoperele lui Dostoievski s-a reflectat și în creșterea vânzărilornoastre”, afirmă Loredana Tudor, Marketing Manager Libris.
„Nopți Albe” nu este singurul exemplu de titlu clasic care aajuns în topurile din 2024 datorită TikTok. Volumul „De vegheîn lanul de secară” de J.D. Salinger a fost de asemenea un favorital booktok-urilor de anul trecut, romanul plasându-se pe prima poziție în topul Young Adult și pe Libris.ro.
Cluj, Timiș și București în fruntea accesărilor de pe dispozitive mobile
La nivel național, traficul înregistrat de pe dispozitivele mobile a fost de peste 3 ori mai mare decât de pe desktop, cu vârfuri în Cluj (84%), urmat de Timiș și București, cu 83%.
Românii din străinătate au plasat anul trecut cu 10% mai multecomenzi. La nivel internațional cele mai active țări în ceea ceprivește achiziția sunt Germania, SUA, Franța, Belgia și Marea Britanie, cu o medie a comenzilor de 240 lei. Volumeleexpediate de Libris în 2024 au ajuns și la români din Coreea de Sud, Kuwait sau Taiwan.
Top 5 județe la achiziția de carte
„An de an, alegerile de lectură ale românilor conturează o radiografie autentică a intereselor și valorilor societății. Observăm în 2024 o tendință de echilibru între literatura clasicăși titlurile contemporane, dar și între lecturile de dezvoltarepersonală și beletristică, semn că cititorii români caută înlecturile lor atât profunzime, cât și relevanță, introsepecție, răspunsuri la provocările cotidiene sau desigur relaxare și self-care prin lectură”, adaugă Loredana Tudor.

Ce au citit românii în 2024
Care sunt cele mai citite volume, numărul de cărți comandate, traficul de pe dispozitive mobile și date despre comenzile celormai fideli cititori din fiecare județ pot fi consultate pe hartainteractivă creată de Libris prin prelucrarea datelor* de vânzărila nivelul anului 2024, disponibilă pe România în cărți citite, Ediția 2024.
*Pentru o relevanță sporită privind preferințele reale de lecturăale românilor, analiza exclude vânzările de manuale și carte școlară sau inclusă în bibliografia școlară.
Top 10 cele mai vândute cărți

Top 10 cei mai vânduți autori
Top 10 cei mai vânduți autori români