Anul 2020 a adus o scădere importantă pe piața bunurilor de lux, în special în ceea ce privește bijuteriile și moda. Segmentul de modă a fost cel mai afectat, înregistrând o scădere de 21,2% față de 2019, până la nivelul de 104,88 miliarde de dolari.
În luna Decembrie a anului trecut, un cunoscut designer român, care a realizat colecții extrem de apreciate, mizând pe un clasicism combinat cu elemente noi, mărturisea într-o discuție privată, că pandemia a determinat o schimbare radicală a opțiunilor stilistice ale consumatorilor.
Locul pieselor elegante, rafinate, destinate manifestărilor sociale diverse, a fost luat de ținutele comode, de interior, menite a adăuga o notă de eleganță subtilă la doza de purtabilitate și confort absolut obligatorii.
Trendul pe care mi l-a semnalat cratoarea de modă a fost de fapt definitoriu pentru piața modei, la nivel global înregistrându-se o scădere semnificativă a vânzărilor de bunuri de lux de uz personal. Astfel, gigantul LVMH, liderul global la modă, dar și la bunurile de lux de piele – unde deține aproape un sfert din piață – aflat pe locul trei pe segmentul bijuteriilor de lux, a înregistrat în 2020 o scădere de 17% a cifrei de afaceri, până la 44,7 miliarde de euro. A reușit să facă 8,3 miliarde de euro profit (-28%), după o revenire puternică în a doua jumătate a anului.
Previziunile din acest an nu sunt mult mai optimiste, în condițiile in care prelungirea efectelor pandemiei va determina o contracție a marilor economii.
Totuși, pentru cele care militează pentru evitarea consumerismului este o bună ocazie de a prețui și prelungi viața oricărui bun de lux deja obținut. Pasiunea pentru modă nu se demodează!