Congresul de Gastronomie și Vin, la București

Mâine, 7 iunie, la sediul ARCUB din Centrul Istoric al Capitalei va avea loc prima ediție a Congresului de Gastronomie și Vin organizat de Vinul.ro, Rare Foods Services, GastroArt.ro, Concret PR cu sprijinul partenerului principal Selgros România.

Alături de principalul său partener, Selgros România, Congresul de Gastronomie și Vin își propune să inițieze dezbateri în jurul a trei subiecte fierbinți: istoria gastronomică națională – tradiții, moșteniri, prezent și viitor; identitatea culinară națională – suntem ultima țară europeană fără o identitate gastronomică asumată și promovată ca atare; oeno-turismul ca vârf de lance pentru promovarea turismului gastronomic în România.

Printre subiectele dezbătute se va afla Manifestul pentru gastronomia și vinurile din România, un ghid scurt și concis de bune practici în HoReCa, care va fi supus votului participanților. La dezbateri vor participa influenceri din zona gastro-oenologică: chefi, bloggeri, organizatori de evenimente, antropologi, jurnaliști, producători locali.

O participare onorantă este cea a Ministrului Turismului, Mircea Dobre, care și-a anunțat intenția de a fi prezent la dezbaterea despre Identitatea culinară națională.

În zona adiacentă sălii unde vor avea loc dezbateriile se organizează o mică expoziție cu degustare la care participă o serie de producători locali. Puteți savura vinuri, preparate cu trufe, păstrăv sau scrumbie de Dunăre afumată etc.

Intrarea este liberă, dar se face în baza înscrierii pe site

Manifest pentru gastronomia și vinurile din România

Obiceiurile culinare fac parte nemijlocită din identitatea unui popor, din fondul valorilor comune care țin laolaltă țesătura internă a unei națiuni.
Înțelegând importanța culturală și economică a tradițiilor gastronomice – din dorința de a contribui la continuarea și propagarea unei identități românești de care trebuie să fim conștienți și mândri – noi, inițiatorii primului ,,Congres de gastronomie și vin” desfășurat în București, la ARCUB Centrul Vechi, în 7 iunie 2017, cu sprijinul Primăriei Capitalei, propunem spre cunoaștere de către profesioniști și public deopotrivă, spre dezbatere și îmbunătățire, următorul ,,Manifest pentru gastronomia și vinurile din România”:

1. Regionalitate – să păstrăm, promovăm și îmbogățim tradițiile rețetelor locale și specificul regional din fiecare zonă locuită de români.

2. Sustenabilitate – încurajăm producătorii locali de alimente și servicii, pentru dezvoltarea economică durabilă care să asigure și generațiilor viitoare continuarea accesului la propria identitate și bunăstare.

3. Sezonalitate – promovăm alimentația adaptată ciclurilor naturale, cu ingrediente provenite din surse locale și inspirată din obiceiurile care au asigurat supraviețuirea și dezvoltarea generațiilor de înaintași.

4. Adaptabilitate – cultura (inclusiv cea gastronomică tradițională) este vie și în continuă schimbare, iar îmbrățișarea multiplelor influențe este modul în care s-au format și vor continua să prospere tradițiile autohtone.

5. Sănătate – milităm pentru o alimentație sănătoasă, atât în ceea ce privește calitatea ingredientelor cât și a metodelor de preparare și a unui aport nutrițional echilibrat.

6. Cumpătare – evitarea risipei este o prioritate – atât în ceea ce privește cantitățile ingerate, cât și în ceea ce privește consumarea resurselor și impactul acestui consum asupra mediului înconjurător.

7. Naturalețe – chiar dacă industria alimentară modernă oferă o multitudine de aparente ,,scurtături”, prin recompunerea unor ingrediente a căror obținere necesită timpi mari de preparare, credem că acestea sunt de evitat.

8. Autenticitate – să îndrăznim să fim diferiți, începând prin a fi autentici.

Credem că păstrarea tradițiilor alimentare, valorificarea superioară a acestora (atât din perspectivă culturală cât și economică), trebuie să reprezinte o prioritate națională.

Congresul își propune inițierea declarării unei ,,Zile naționale a gastronomiei și vinului din România”, care să fie liberă prin lege. În opinia organizatorilor, aceasta poate constitui un prilej permanent pentru reconectarea la una dintre cele mai importante surse ale identității noastre naționale și pentru promovarea economiei și turismului din țara noastră.

 

Leave a Reply