Stimularea inteligenței emoționale a copiilor a schimbat lumea jucăriilor


Modelele educaționale din prezent s-au modificat major față de sfârșitul secolului trecut. Un sondaj realizat de EduClass.ro, în perioada mai-iunie 2019, pe un eșantion de 524 de persoane, arată că schimbările încep încă din primii ani de viață.

 

Majoritatea copiilor cu vârste între 1 și 10 ani petrec în medie trei ore pe zi jucându-se, iar jocurile preferate sunt cele de construcție, de rol și de strategie.
O cercetare privind educația timpurie, condusă de profesorul american Jeffrey Trawick-Smith, indică faptul că jucăriile de azi se împart în trei mari categorii: care stimulează creativitatea, respectiv interacțiunea socială și cele legate de învățare/rezolvarea problemelor.
Jucăriile de îndemânare, pentru dezvoltarea motricității fine și grosiere, din materiale naturale sunt preferate de educatorii din creșe pentru copii cu vârste cuprinse între 2 și 4 ani, pentru ca aceștia să poată învăța să exploreze formele, culorile, texturile, dar într-un mod distractiv. De exemplu, pot învăța proporțiile cu ajutorul fructelor și legumelor de lemn care se taie sau pot să-și exploreze creativitatea cu ajutorul jocurilor de rol.
Pentru copii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani, când noțiunile elementare devin o parte importantă a programei școlare, sunt alese jocurile care ajută la însușirea succesiunii anotimpurilor, dar și a timpului, jocurile creative, inclusiv cele de construcție.


„Jocurile care ajută la învățarea cifrelor sau a literelor rămân în topul vânzărilor, evident, însă vedem că pe construcție, de exemplu, sunt mai degrabă preferate cele magnetice, cum sunt MagPlayer, care presupun o mai bună coordonare, inclusiv cromatică, dar și o explorare a vederii în spațiu. De asemenea, jucării precum Bormașina Magică sau Trusa micului meșter sunt perfecte atât pentru dezvoltarea abilităților de motricitate fină și grosieră, coordonare, urmărirea unor modele, cât și pentru dezvoltarea creativității, a răbdării, a cooperării și spiritului de echipă, prin jocurile de rol”, explică Anca Leibovici, manager EduClass.ro.
Pentru copiii de vârstă școlară sunt preferate jocurile care fac învățarea distractivă. Astfel, noțiunile științifice sunt însușite prin experimente amuzante (de la construirea unui sistem solar până la a urmări cum erupe un vulcan), iar abilitățile cognitive sunt dezvoltate prin jocuri de logică, de strategie, alături de cele matematice și cele lingvistice.
„Dacă în sala de clasă jocurile educative sunt folosite mai degrabă în perioadele de relaxare, acasă existența unui joc educativ care să medieze interacțiunea copil-adult este extrem de utilă, mai ales că părintele devine partener egal de joacă. Jocurile educative reprezintă astfel un sprijin real pentru părinți, bunici, chiar bone, ajutându-i pe aceștia să introducă anumite noțiuni într-un mod corespunzător, dar mai ales la momentul potrivit”, precizează Ioana Saidel, educator Montessori.

Leave a Reply