Despre promovarea bucatelor și vinurilor românești, la ediția a treia a Congresului de Gastronomie și Vin

Instituirea prin lege a „Zilei Naționale a gastronomiei și vinurilor din România” (celebrată în ultima duminică din luna octombrie), s-a aflat în atenția participanților la cea de-a treia ediție a Congresului național pentru gastronomia și vinurile din România. Acestora li s-a propus un „Ghid de bune practici” al cărui text integral poate fi consultat online.
Legea votată de Parlament a fost inspirată de „Manifestul” adoptat de participanții la prima ediție a aceluiași Congres, care a avut loc în 2017, iar adoptarea ei a dat naștere unor întrebări legitime legate de calitatea evenimentelor care se vor organiza anual.
Gastronomia este parte integrantă a identității naționale iar regionalitatea rețetelor, tradiția lor și sezonalitatea acestora trebuie să fie pilonii pe care se va dezvolta „Ziua Națională a gastronomiei și vinurilor.
„Gastronomia trebuie să reflecte zona din care provin produsele. Acestea trebuie perfectate apoi de viziunea bucătarilor. De acolo reiese perfecțiunea. Este important să fie identificată sursa locală și să fie pusă în valoare”, consideră Cristian Preotu, fondator și manager al companiei Le Manoir. Acesta a mai arătat că există un mare interes și apreciere din partea consumatorilor avizați din străinătate față de produsele alimentare de bună calitate provenind din partea de Est a Europei.


La rândul său, Cătălin Păduraru, organizatorul International Wine Contest Bucharest (IWCB) a afirmat, „trebuie să acceptăm că rețetele noastre au influențe din alte bucătării, dar asta nu le face mai puțin românești”.
Somelierul Zoltan Szabo, wine managerul restaurantelor Gastrolab, cu specific secuiesc, a subliniat cât de important este să găsim un mesaj pozitiv comun referitor la gastronomia diverselor zone și etnii din România – un mesaj care să fie repetat „like a broken record”, până se concretizează.


”Până la reinterpretări ale bucătăriei tradiționale românești, eu cred că trebuie să identificam originalul și gustul cu adevărat autentic. Trebuie să luăm în considerare și faptul că rețetele sunt diferite de la o regiune la alta și că, în consecință, și gustul va fi diferit de la o regiune la alta”, a subliniat Chef Nico Lontras – unul dintre inițiatorii Congresului, alături de jurnaliștii Cosmin Dragomir (GastroArt.ro) și Cezar Ioan (Vinul.ro).


Parteneri principali ai Congresului au fost Selgros România, rețeaua restaurantelor La Mama și producătorul uleiului Spornic, singurul 100% high oleic din România. Acestora li s-au alăturat Crama Oprișor, Liliac Winery, Microgreens România, Eisberg – iubesc salatele, țuica de familie Pater, din zona Argeșului, Kafune, La Fântâna, 2Chefs, Rare Foods Services, SanoVita.

Ghidul de bune practici poate fi consultat aici

Leave a Reply